Sanselåvens 4 grunnpillarer

Organisasjonsutvikling - Veiledning og Coaching - Kunst og kultur - Undervisning

Vi har med oss mange ressurser og mye kompetanse inn i Sanselåven. Vi jobber mest i grupper, med utvikling på både individ- og gruppenivå. Alt vi leverer har en forankring i en eller flere av våre grunnpilarer:

Organisasjonsutvikling

Jeg har i mange år og sammenhenger vært opptatt av relasjoner i en gruppe. Gruppedynamikken påvirkes av alle de unike medlemmene i gruppa, alt vi har med oss i ryggsekken, livserfaringer, gleder, sorger, oppturer og nedturer.  Jeg var opptatt av dette da jeg jobbet som pedagog i barnehage, som kontaktlærer i skolen, som spesialpedagog og i livet generelt. Når jeg tok videreutdanningen som psykodramaleder, prosessleder / «Aksjonsmetodikk i Arbeidslivet» falt enda flere brikker på plass. 1 +1 =3, det stemmer faktisk, det er en merverdi når mennesker kan fungere godt sammen. Dette har jeg erfart og sett så mange ganger. Jeg har også erfart at endring skjer ikke bare gjennom mental læring. Vi mennesker er så mye mer enn et klokt hode. Tar vi hele kroppen i bruk og samtidig har kontakt med følelsene, blir en endring integrert på en helt annen og mer varig måte. Dette er noe jeg virkelig brenner for, og nå tar jeg dette med meg i de nye kursene jeg tilbyr.

Metode:

Når vi jobber med organisasjonsutvikling bruker vi metodene aksjonsmetodikk og veiledning.

Veiledning og coaching

Veiledning, coaching og terapi kan utøves på mange måter, og jeg har selv erfart det som utøver og mottager. Jeg har vært søkende i min reise for å finne hvem jeg egentlig er bak alle masker, og jeg har tatt en psykodramleder utdanning slik at jeg er sertifisert som terapeut (5 år på deltid). Det er alltid slik at skal du jobbe med andre, så må du også kjenne deg selv godt og dine egne blindflekker. Dette er en reise livet ut – utrolig spennende. Hvem er jeg i møte med den andre.

Spontanitet og kreativitet

Spontanitet og kreativitet er viktige grunnverdier jeg kom i kontakt med når jeg utdannet meg innen psykodrama. Vi har alle en kreativ kjerne i oss, og har vi kontakt med spontaniteten vil den gi oss tilgang til mer kreativitet. Det frie menneske har denne kontakten. Spontaniteten kan trenes opp og ved mange av mine kurs gjør vi akkurat dette.

Gruppen som ressurs

Gruppen er viktig i selvutvikling og organisasjonsutvikling. Det ekte møte mellom mennesker og evnen til å kunne dele og få respons fra en gruppe gir stor innsikt. Effekten blir alltid mye større i en gruppe enn når bare to er til stede.

Psykodramalek en metode der magi kan oppstå

Psykodramalek skrev jeg om i min hovedoppgave på psykodramalederutdanningen. Jeg skapte denne metoden i samspill med en elev som hadde store sammensatte vansker over en periode på 7 år.

I psykodramaleken går vi fra den aktuelle virkelighet, via den reduserte virkelighet til en utvidet virkelighet der alt er mulig. Vi skaper en fortelling sammen, vi kan spille ut det vi fysisk og mentalt ikke kan få til i det virkelige liv, trene på nye roller som vi ikke tidligere har våget etc.

Sammen avslutter vi leken på en god måte og går så tilbake til her og nå, den konkrete og aktuelle virkelighet. Vi kan snakke om det vi gjorde på leken, om det er noe vi kan gjøre på ordentlig og ikke minst styrker det selvfølelsen og selvtilliten at en faktisk har klart noe i en utvidet virkelighet. 

Metode:

Når vi veileder og coacher i grupper eller en til en, bruker vi mest metodene psykodrama, psykodramalek og samtale. Merk: Noen ganger kan vi komme inn i det terapeutiske rom. Dette vil i så fall bli rammesatt i det enkete tilfelle.

Kunst og kultur

Hva er egentlig kunst?

For meg er ikke kunst bare et vakkert uttrykk, men noe som berører meg følelsesmessig, noe som får meg til å tenke nytt, noe som gjør at jeg får kontakt med egen kreativitet og skaperkraft, noe som utvidere rommet i meg.

“Barn og Kunst” - Voksenrollens betydning for barns opplevelser

Jeg var en periode på 3 år prosjektleder for et prosjekt kalt «Barn og Kunst» i Røkeberg Kultur- og Natur barnehage. Det var en spennende periode der vi blant annet fikk prosjektmidler fra Utdanningsforbundet for å se på voksenrollen knyttet til barns opplevelse og evnen til å undre seg over kunst. Går du et skritt bak barnet og lar barns undring vise deg veien i en utstilling, vil du selv få helt nye opplevelser og barnet får en anerkjennelse av sin egen nysgjerrighet - dette er gull verd for videre utvikling. I dette prosjektet skapte vi «Kunst for barn, Kunst med barn og Kunst av barn».

Vi hadde et tett samarbeid med dyktige profesjonelle kunstnere: Morten Viskum, Kristin Skagen, Rune Guneriussen, Magnus Hesslid og Maria Mimosa Holms Hesslid. Barn ble tatt på alvor, de fikk oppleve kunst av høy kvalitet og de fikk til slutt en skulpturpark i sin egen barnehage. Barna var med og skapte flere utstillinger. Norsk Kulturråd, Buskerud fylkeskommune og Øvre Eiker kommune sponset dette prosjektet, i tillegg til Utdanningsforbundet.

Sanselåvens fødsel

“Alt er mulig”, jeg begynte virkelig å tro på dette utsagnet, og etter en studietur til Danmark begynte ballen å rulle – Sanselåven var på vei til etablering. Barn i alle aldre skulle få oppleve kunst av høy kvalitet, barn skulle bli tatt på alvor. Vi opplevde etter hvert at alle har vi et barn inni oss, utstillingene vekket også mye i ungdom og voksne personer.

Fire hoved utstillier på Sanselåven ble magi: «Langt ute i skogen»2010 av Helle Damgård og Antonio Rodriques, «Drømte meg en drøm i natt» 2011 av Marika Seidler og Seimi Nørregaard, «Vannkongens Utestue og andre hjem» 2012 av Betina Birkjær og Luise Midtgaard og «Maskinen som ble glemt da tiden løp løpsk» 2013 av Betina Birkjær og Luise Midtgaard. De tre første utstillingene kom fra Kunsthallen Brandts i Odense og den siste ble skapt på Sanselåven. Alle kunstnerne var fra Danmark.

Minisanselåven, et lite eventyr i all magi

Samtidig med den siste utstillingen ble Minisanselåven til, et samarbeidsprosjekt med Miniøya festivalen. En liten Sanselåve ble bygd på hjul, på den måten kunne den lett transporteres til andre steder. Denne inneholdt en egen sanseutstilling, skapt av kunstnerne Betina Birkjær og Luise Midtgaard. Utstillingen “Roteloftet” var en smakebit på den siste sanseutstillingen på låven. Den reiste rundt på ulike festivaler. I tillegg til Miniøya festivalen var den på Barnivalen på Kongsberg Jazzfestival.

I samarbeid med Rikskonsertene og noen musikere reiste Minisanselåven også rundt til barnehager i Oslo som et eget prosjekt. Sammen skapte de musikk i samspill med utstillingen i låven. Minisanselåven var også en del av arrangement med “Marked for Musikk” i Larvik. Den Kulturelle Skolesekk lokalt fikk også mye glede av Minisanselåven, da den reiste rundt til alle barneskolene i kommunen. Sammen med de store sanseutstillingene var det nå mange tusen som fikk et innblikk i Sanselåven.

Sanseutstillingene og psykodramafilosofien - var det en sammenheng?

Jeg oppdaget ganske raskt at det var en sammenheng mellom min psykodramautdanning og sanseutstillingene. Jacob Levi Moreno, som skapte psykodrama, var både poet, filosof, teatermann og jouranlist. I parkene studerte han barns lek og utviklet idèen om spontanitet og rollebytte. Han snakket om ulike virkeligheter; aktuell / objektiv virkelighet, redusert / subjektiv virkelighet og utvidet virkelighet – der alt er mulig i fantasien. På mange måter var en sanseutstilling også bygd opp slik, vi gikk inn i utstillingene fra en objektiv her og nå virkelighet, over i et mellomrom der undringen startet til en full magi der virkeligheten er snudd på hodet og fantasien kan løpe løpsk! For meg falt mange brikker på plass.

Sanseutstilling i egen barnehage

«Sanseutstilling i egnen barnehage» var et prosjekt som oppstod noen år senere. Noen barnehager i Kongsberg og Flesberg fikk skape sin egen sanseutstilling ut ifra ressursene til de ansatte i hver barnehage. Kreativiteten blomstret og jeg kjente at jeg nå virkelig begynte å forstå nøkkelen til å skape gode sanseutstillinger.

Metode: Når vi jobber med sanseutstillinger på din arbeidsplass, bruker vi aksjonsmetodikk, spontanitet og samtale som metode.

Undervisning

Undervisning har vært en stor del av min yrkesaktive tid. Jeg har undervist som kontaktlærer i skolen, undervist elever i spesialpedagogikk – elever med ulik grad av funksjonshemning og store sammensatte lærevansker.

Mellomrommets verdi

Noen ganger er det vanskelig å definere, vi jobber med hele mennesker, og dette blikket er viktig i undervisning. Jeg har blitt mer og mer klar over mellomrommets verdi og mellomrommets betydning i læring. Hva ligger mellom lek og læring? Hva ligger mellom spesialpedagogikk og terapi? Hva ligger mellom tilpasset opplæring og spesialpedagogikk? Alle elever er unike og det er aldri en oppskrift på å løse en utfordring, finne nøkkelen til læring og undervisning. Jeg bruker hele meg i samspillet med den jeg møter, og hver undervisningsøkt er unik. Jeg må lytte mer enn jeg formidler og virkelig være til stede i øyeblikket for å skape den magi som undervisning kan være.

Metode: Når vi underviser bruker vi aksjonsmetodikk, lek, arbeid med konkreter og samtale som metode.

Sanselåvens ordbok

Aksjonsmetodikk

Å omsette til handling er mer virkningsfullt enn å observere. Handlingen er ikke et mål i seg selv, men den skaper et godt utgangspunkt for kloke refleksjoner. Aksjonsmetodikk aktiviserer taus kunnskap, skaper nye felles opplevelser og legger dermed til rette for en rikere kommunikasjon mellom deltagerne. Fokus er refleksjon, læring og økt forståelse av egen rolle og organisasjonens kultur. Tankene utvides og følelsene fordypes.

Veiledning

Veiledning er en målrettet samtale som skal skape refleksjon. Den som får veiledning, får på denne måten mulighet til å finne sine egne svar og løsninger.

Samtale

Samtale er en kommunikasjon med ord, hvor to eller flere personer snakker sammen. Samtale er viktig for at mennesker skal forstå hverandre, vi beskriver hva vi tenker og føler. 

Coaching

Coaching er en metode for å veilede, motivere eller styre gjennom samtale, aktiv lytting og individuelt tilpassede råd og oppmuntring. Målet er å fremme bevisstgjøring, selvinnsikt, læring og handling. 

Psykodrama

Psykodrama er en handlingsorientert metode, hvor ordene blir konkretisert og omformet til bilder på scenen. 

Psykodrama kan brukes i:

  • Organisasjonsutvikling

  • Terapi, gruppeterapi og monodrama

  • Undervisning

  • Kunst og Kultur

Les mer om prosjekter vi har jobbet med og annet fagstoff her: